16.01.2021, 16:46
Світ Україна Війна Новини Азову Відео Заходи ЦК Азов Про Азов ЗМІ про нас Національний корпус Статті
Архів
20:05 10.06.2017

Лев Толстой і декомунізація

Серед численних дискусії, пов'язаних зі зміною топоніміки, доволі цікавою виявилася тема перейменування столичної вулиці Лева Толстого на честь Євгена Чикаленка.

Деревом, за яким не видно лісу, у дискусії щодо Толстого стало його “імперство”: був Толстой “імперцем” чи ні. Це дерево, звісно, цікаве, одначе ліс що за ним ховається, значно цікавіший.

Толстой — це не просто російський письменник. Це ще й унікальний мислитель, ідеї якого мали суттєвий вплив на інтелектуальний простір в імперії Романових. Проживши більшу частину свого життя релігійно індиферентною людиною, під старість Толстой “навернувся” і розробив власну релігійно-етичну доктрину, що характеризувалася пацифізмом, анархізмом і спробами знайти своє обґрунтування в християнстві. Насправді, до християнства ця доктрина відношення не мала. І справа не лише в тому, що пацифізм чи заперечення цінності держави з християнської точки зору недопустимі. Толстой в принципі відкинув основоположні догмати християнської віри, за що був відлучений від Церкви (точніше, Церкві не залишалося нічого іншого, як констатувати, що Толстой сам себе відлучив). Одначе, якою чудернацькою не була б толстовська доктрина вона здобула прихильників серед інтелігенції, яка, схоже, керувалася принципом “Чим далі від здорового глузду — тим краще”.

Між ідеями Толстого та комунізмом чимала дистанція. Проте мислителя-пацифіста можна сміливо вважати одним із тих, хто приблизив перемогу більшовиків. Якою б відірваною від реальності не була толстовська “проповідь”, вона неминуче лила воду на млин лівих сил. Толстой не був марксистом. Одначе його пацифістські ідеї підсилювали позиції тих, хто горлопанив “Весь мир насилья мы разрушим до основанья, а затем мы наш, мы новый мир построим”. Сьогодні з більшовизмом асоціюються чекісти у шкірянках, концтабори та вражаючі числа жертв червоного терору. Все це дуже далеке від толстовського сентиментального розуміння “любові”. Але мусимо пам'ятати, що більшовизм виріс саме з утопічних мрій про вічний мир і всезагальний добробут. Не дивно, що Толстой так органічно вписався у більшовицький пантеон “прогресивних культурних діячів”.

Отож, якщо говорити про небажаність присвяченої Толстому топоніміки, то перш за все мова повинна йти не про якісь мотиви “дерусифікації”, а про роль, яку Толстой відіграв в інтелектуальні площині, що неминуче опредметнювалася в кривавих сторінках політичної історії. На жаль, від цього ми поки що дуже далекі, бо ми не “декомунізували” навіть власної історії. Хоч це — окрема тема для розмови.

Ігор Загребельний

Теги
Персона
Андрій Білецький Барак Обама Батя Денис Поліщук Джон Керрі Едуард Юрченко Ігор Олегович Кадиров Клименко Ленін Ляшко Меркель Олег Петренко Олександр Маслак Порошенко Пушилін Путін Савченко Шеремет Станіслав Краснов Стрєлков Владислав Сурков Захарченко
Тематичні
архітектура біженці брати наши менші депутати фемінізм Іду на Ви книги культура метро мусульмани Наука прогрес Річниця звільнення Маріуполя самосуд совок турнір Вибори
АТО
АТО ДНР фронт ЛДНР ЛНР Окупація сепаратизм спецназ Світлодарська дуга тероризм
Геотеги
Нідерланди Австрія Білорусь Британія Данія Фінляндія Франція Француз Голандія Італія Канада Казахстан Молдова Москва Німеччина Париж Польща РФ Росія Швеція Швейцарія США Стамбул Туреччина Україна Європа Євросоюз
Організація
підсумки року Айдар Азов беркут ЦК Азов Джура ІДІЛ КМДА ЛГБТ НАТО ОБСЄ ООН ОПЕК ПАРЭ Північний Корпус Полк АЗОВ СБУ Східний Корпус Табір Азовець Український вибір ЮНЕСКО ЗСУ
Спорт
футбол Сильна Nація
Україна
Авдіївка Бахмут Бердянськ Черкассы Чернігів Чернівці Дніпро Донбас Донецьк Харків Херсон Хортиця Івано Франківськ Київ Київщина Коблево Конотоп Краматорськ Кременчуг Крим Львів Макіївка Мар'янка Маріуполь Мелітополь Миколаїв Одеса Полтава Рівне Широкине Слов'янськ Вінниця Закарпаття Запоріжжя
Загиблі бійці
Амброс Береза Cіф Дюс Ратібор Світляк
ЗМІ
A-Radio